دنیای "کوچک" من

ماجراهایی نه خیلی نزدیک.. نه خیلی دور..

دنیای "کوچک" من

ماجراهایی نه خیلی نزدیک.. نه خیلی دور..

سلام خوش آمدید

پرنده های برقی !

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۳، ۰۴:۴۹ ق.ظ

بسمه تعالی

یه مطلبی داشتم یه جا میخوندم که یاد یه موضوع جالب افتادم. نمیدونم تا به حال به نشستن پرنده ها روی سیم های برق دقت کردین یا نه ؟! همینطوری ردیفی هم میشینن گاهی وقتا و هیچگاه دچار برق گرفتگی نمیشن. مگه اون سیم برق نداره ؟ پس چرا این اتفاق نمیوفته ؟ 
حالا از طرفی، زمانی که صاعقه به زمین برخورد کنه (یا برخی موارد مشابه)، اگر کسی اون اطراف حتی ایستاده باشه و در حال راه رفتن باشه، ممکنه دچار برق گرفتگی حتی با شدت بالا بشه ! چطور ممکنه یک نفر روی زمین، بدون اینکه به چیزی دست بزنه یا حتی صاعقه بهش برخورد کنه، دچار برق گرفتگی بشه، اونوقت اون پرنده خیلی راحت بره بشینه رو سیم برقدار و اتفاقی براش نیوفته ؟! :/ 
از اینا جالب تر ! تا حالا دیدین صاعقه به هواپیما برخورد کنه ؟ به نظرتون چه اتفاقی میوفته بعدش ؟ چطور هواپیما جون سالم به در میبره از این اتفاق ؟ وقتی شما داخل هواپیما هستین، بهتون میگن گوشی هاتون رو در حالت خاموش یا هواپیما قرار بدین، تا برخی سیستم های هواپیما دچار اشکال نشن، اونوقت صاعقه ممکنه بخوره به هواپیما و....، برای اینکه بدونید همچین اتفاقی میوفته، این فیلم رو قرار دادم: 

برخورد صاعقه به هواپیما

خب، اگر کسی بتونه توضیح بده سه تاشو و درست باشه، سعی میکنم یه جایزه خوب در نظر بگیرم (نمیدونم چرا فاز پیج های 10k+ برداشتم :)) )، اما با توجه به اینکه احتمالا خودم تنها خوننده اینجا هستم :))، اگر کسی نگفت و برای کسی سوال بشه، توضیح میدم. 

///////

+ کتاب "قصه ی دلبری"، در رابطه با شهید محمدحسین محمدخانی (از شهدای مدافع حرم) هست رو شروع کردم به خوندن.. چقدر قشنگه بعضی جاهاش (حکایت دختر و پسر مذهبی و عاشق و لجباز و..) .. ولی وقتی میخونی یه غصه ای ته دلت هست که میدونی آخرش چی میشه.. البته شهید که به سعادت ابدی میرسه.. اما برای خانواده اش....

ان شاء الله یه پست در موردش مینویسم و بعضی از قسمت هاشو میگم.. 

  • محـ ـمد

نظرات (۲)

سلام

علتش اینه که وقتی کسی هم با سیم برق و هم با سطح زمین ارتباط داره، مسیری به وجود میاد که جریان برق از بدن فرد عبور میکنه و به زمین میرسه. چون برق از محلی با ولتاژ بالا به محلی با ولتاژ پایین عبور میکنه و اون فرد این مسیر رو ایجاد میکنه :)

وگرنه اگر ما هم آویزون بشیم از سیم برق ولی با سطح زمین در ارتباط نباشیم دچار برق گرفتگی نمیشیم.

پرنده ها هم در واقع هیچ جای بدنشون در تماس با سیم نیست.

 

و اما هواپیما ..

چون معمولا جنس بدنه ی بیرونی از آلومینیوم هست که رسانای مناسبی برای الکتریسیته اس، این برق در همون بدنه ی خارجی هواپیما باقی میمونه و از طریق دمش هم خارج میشه.

 

پاسخ:
سلام
خیلی خوب و عالی بود. آفرین به شما 

- در مورد این سوال ها تحقیق کردین یا به طور کلی میدونستین ؟ 

- در مورد اول، تقریبا به همین صورته، ولی علت اصلیش این هست که در پست های برق محلی، سیم نول وارد چاهی داخل زمین شده و بنابرین زمین زیر پای ما به نوعی تداعی همین سیم نول هست. (که حالا در ادامه بحث ارت و.. هم مطرح میشه)، و بخاطر همین اختلاف سطح پتانسیل بین فاز و نول، جریان از طریق بدن فرد برقرار میشه. 

دقیقا درسته، اگر ما هم مثل پرنده ها، دوتا سیم رو با دست بگیریم و آویزون بشیم، اتفاقی نمیوفته. البته این در مورد خطوط خیلی فشار قوی چندان صادق نیست و اونجا اتفاقات دیگه ای هم ممکنه بیوفته. 

- بله در مورد هواپیما هم درسته. در واقع بدنه هواپیمارو طوری طراحی میکنن که بتونه جریان شدید صاعقه رو از خودش عبور بده و فقط یک واسطه هست. البته موارد دیگری هم تو خود تجهیزات هواپیما لحاظ میکنن. 

- اون یکی هم که مربوط به خوردن صاعقه به زمینه، علتش اینه که وقتی بخاطر برخود صاعقه، یک نقطه از زمین دارای ولتاژ خیلی بالا باشه، نقاط دورتر، دارای ولتاژ کمتری هستن، و این باعث میشه حتی تو فاصله ی 1 متر از هم، دو نقطه با اختلاف ولتاژ زیاد داشته باشیم، بنابرین اگر کسی فاصله ی 2 پاش، زیاد باشه، ممکنه دچار برق گرفتگی بشه، حتی با راه رفتن ساده. بنابرین توصیه اینه که خیلی آروم و شمرده راه بره و پاهاشو نزدیک هم بگذاره. 

+ خب، خیلی ممنونم که خوندین و نظر دادین. با توجه به اینکه شما تنها شرکت کننده مسابقه هستین، برنده شدین و جایزه شما هم محفوظه و باید بررسی کنم که چطور میتونیم تقدیم کنیم. :)

ممنونم از توضیحات کاملتون

برام جالب بود و راجع بهشون تحقیق کردم .. چون توی درس فیزیک هم مواردی داشتیم فهمش برام راحت شد .

خواهش میکنم

پاسخ:
خواهش میکنم 

بله، خیلی خوبه که روحیه تحقیق داشته باشین. 

ان شاء الله موفق باشین 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

////////

هر کسی از یار،
چیزی خواست هنگام وصال..
من به محض دیدن او،
خاطرش را خواستم..

////////

اﯼ ﺷﻘﺎﯾﻖ ﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ،..
ﺩﻝ ﺧﻮﻧﯿﻦ ﻣﺎ ﺷﻘﺎﯾﻘﯽ ﺍﺳﺖ..
ﮐﻪ ﺩﺍﻍ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ،..
ﺁﯾﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ..
ﮐﻪ ﺑﻠﺒﻠﯽ دیگر در وصف ما،..
سرود شهادت بسراید ؟..

////////

❤️ اِنَّ الحسینَ
مِصباحُ الهُدی
و سَفینةُ النَجاة ❤️

والسلام

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین مطالب
پیوندها